Folders, het nummer 1 medium voor de Sint

Sinterklaas is één van de belangrijkste foldermomenten voor veel retailers én in de huiskamer van veel gezinnen. Wat is nu juist de impact van het verspreiden van zo’n folder bij een gemiddeld Belgisch gezin? Wie koopt er eigenlijk allemaal Sinterklaascadeaus en wat is daarbij het gemiddeld budget?

Onderzoeksbureau Profacts bevroeg, in opdracht van BD myShopi, 1010 Belgen in 2019 in verband met de Sinterklaasfolders. Hieronder een overzicht van de belangrijkste cijfers.

Image
Folders thématiques

Themafolders zijn populair!

Naast Sinterklaas zijn er nog heel wat thema’s en periodes die meer aandacht krijgen van consumenten zoals solden, back to school, eindejaar, … Sinterklaasfolders hebben zelfs een verhoogde aandacht van 30% bij alle Belgen, dus ook de Belgen zonder kinderen.

Image
Canaux de communication

Wie koopt Sinterklaascadeaus, waar halen de meeste Belgen hun inspiratie en hoeveel mag het kosten?

De helft van alle Belgen koopt sinterklaascadeaus en maar liefst 90% van de Belgen met kinderen jonger dan 12 jaar. 45% van de Belgen geeft tussen 50 en 150 euro uit aan Sinterklaascadeaus, 30% meer dan 150 euro en 25% minder dan 25 euro.

Inspiratie voor de cadeautjes kunnen ze via verschillende kanalen verkrijgen. Meer dan 4 op de 10 Belgen kiest hiervoor voor de papieren reclamefolder. Want nog steeds 69% van de kinderen tussen 4 en 8 jaar en 53% tussen de 9 en 12 jaar maken hun verlanglijstje door folders uit te knippen.

 

Sinterklaasfolders worden langer bewaard! Wist je dat 1 op de 3 Belgen dit soort folders bijhoudt tot na Sinterklaas.

Conclusie

We kunnen concluderen dat het enorm belangrijk is om als merk of retailer aanwezig te zijn in de huiskamer van Belgische consumenten tijdens de Sinterklaasperiode. De extra aandacht, het langer bewaren en het optimale gebruik door heel het gezin van dit soort folder is vandaag, anno 2021, nog steeds zeer actueel.