De meerderheid van de Belgen verkiest om folders in hun brievenbus te blijven ontvangen.

Image
Papieren folders

Bornem, 18 oktober 2023 - Belgen ontvangen graag massaal hun folders in de brievenbus én het zet hen aan om naar de winkel te gaan en bepaalde zaken aan te kopen, dat blijkt uit de ‘Leaflet Attitude Study’ van GfK, uitgevoerd in opdracht van BD Media, marktleider in de verdeling van huis-aan-huis communicatie. Maar liefst 77% van de Belgen baseert zijn winkelbezoek op basis van de folder. De Belgen die liever geen folders ontvangen, hebben de mogelijkheid een anti-reclamesticker op hun brievenbus te kleven. Een opvallende meerderheid van 2 Belgen op 3 geeft er de voorkeur aan om hun folders absoluut fysiek via de brievenbus te blijven ontvangen.

Folders zijn inclusief en niet-opdringerig

Folders zijn nog steeds het meest effectieve medium om in te zetten om een groot bereik te genereren. 9 op de 10 Belgen (87%) doorbladert wel al eens een folder en in 90% van de huishoudens wordt er af en toe een folder gelezen. Daarnaast valt er ook heel wat te vertellen over de frequentie. 71% van de Belgen doorbladert wekelijks folders en 22% geeft aan dit zelfs meerdere keren per week te doen. 84% doorbladert minstens 1 keer per maand folders. Folders worden ook door een heel deel van de Belgen afwisselend digitaal gelezen. 44% leest zowel folders op papier als digitaal, 45% enkel op papier en 12% uitsluitend digitaal. ‘Het gros van de folderlezers is dus omni-channel georiënteerd en kies voor de combinatie papier en digitaal.’, aldus Leen Dehantschutter, managing director bij BD Media.  

De folder als betrouwbare gids voor aankopen

Welk effect hebben folders op de gemiddelde Belg? Uit de studie blijkt dat folders het meest worden gelezen om prijzen te vergelijken en ter inspiratie. ‘Voor consumenten is de folder een betrouwbare gids om hun aankopen te doen.’, aldus Leen Dehantschutter. 77% geeft aan een winkel te hebben bezocht op basis van wat ze in een folder hebben gezien. 99% van hen zegt dan ook effectief iets gekocht te hebben. 16% koopt alleen de producten die ze in de folder zagen, 67% kocht naast een product uit de folder ook nog andere producten en nog eens 16% kocht uitsluitend andere producten.

Een anti-reclamesticker voor wie geen folders wilt ontvangen

Reclame via folders zijn zeer gemakkelijk te vermijden. ‘Wie dus liever geen folders ontvangt, kan simpelweg een anti-reclamesticker op zijn brievenbus kleven. Ongeveer één Belg op vijf heeft zo’n sticker kleven op zijn brievenbus.’, aldus Leen Dehantschutter. In de Leaflet Attitude Study werd er bij de Belgen zonder anti-reclamesticker op de brievenbus gepolst in hoeverre ze overwegen een sticker te kleven. Omgerekend is slechts 2% vastberaden een nee-sticker te kleven en overweegt 17% van alle Belgen dit te doen, wat maakt dat 83% van de Belgen zijn besluit reeds is gemaakt rond de anti-reclamesticker. We moeten daarbij het percentage van de Belgen die een sticker overweegt nog nuanceren, want een derde van deze respondenten geeft aan dat iemand anders in hun huishouden géén sticker wenst te kleven. De grootste groep Belgen, zo’n 63%, geeft specifiek aan folders zeker te willen blijven ontvangen via de brievenbus. Er is dus nog een grote fanbase voor het ontvangen van papieren folders.

Meer info op https://www.leafletattitudestudy.be/