BD Media door de ogen van HOGENT studenten
Het academiejaar is net gestart, het moment bij uitstek om een waardevolle samenwerking van afgelopen academiejaar met HOGENT onder de aandacht te brengen. We lieten studenten uit de richting Bedrijfsmanagement met afstudeerrichting Marketing meedenken over complexe strategische marketingvraagstukken met als doel hier concreet mee aan de slag te gaan voor BD Media. Een win-win, want de studenten deden ervaring op in het werkveld én wij kregen een frisse kijk dat leidde tot nieuwe opportuniteiten voor onze business.
De opdracht voor de studenten luidde: werk een volledig marketingplan uit voor BD Media, zowel B2B als B2C, om het bereik van de kanalen die BD Media aanbiedt te vergroten.
Het resultaat werd door de verschillende groepjes studenten gepresenteerd met onze Managing Director, Marketing Manager en enkele profs als jury. Belangrijk waren de onderdelen veldwerk, bevindingen en aanbevelingen, waar wij als bedrijf dan concreet mee aan de slag konden. Hieronder een verzameling van enkele aanbevelingen die wij intussen omgezet hebben naar de praktijk.
1. Productontwikkeling
Wat kan BD Media doen om hun oplossingen sterker te positioneren zowel B2B als B2C?
Aanbeveling van HOGENT studenten
De huis-aan-huisfolders en het digitaal myShopi-platform sterker aan elkaar te koppelen om zo de positie van BD Media zowel bij de consument als bij partners te versterken.
Implementatie door BD Media
Een grote sterkte van BD Media is onze omni-channel propositie. Zowel offline via het folderpakket, als online via ons digitaal platform myShopi activeren wij dagelijks duizenden consumenten. Sinds 2024 zijn we een optimalisatietraject doorgegaan en hebben we het aantal fysieke distributierondes in bepaalde gebieden aangepast, maar aangevuld met een sterk digitaal alternatief.
Consumenten die ingeschreven zijn voor onze newsletter ontvangen sinds september 2024 ook een digitaal folderpakket. We inspireren ze met onze aanbevolen folders én ze kunnen zelf kiezen welke folders ze graag wekelijks in hun digitale pakket toegevoegd zien (hun zogenaamde “favorieten”). Doel is om in de toekomst ook meer regionale folders toe te voegen, een opportuniteit voor de klant én een meerwaarde voor de consument.
2. Marktontwikkeling
Op welke sectoren zou BD Media (meer) focus kunnen leggen?
Aanbeveling van HOGENT studenten
Hoewel BD Media al een sterke samenwerking heeft met vele retailers, kan hun positie nog versterkt worden binnen de e-commercemarkt.
Implementatie door BD Media
BD Media had reeds een aanbod aan Great Deals die via het myShopi platform werden aangeboden. We zijn hier gaan kijken naar het verder uitbreiden van ons aanbod door samen te werken met partners én enkele waardevolle eigen boxen te lanceren.
Daarnaast geloven we heel sterk in het segmenteren van ons display aanbod. Op die manier kunnen we relevantere campagnes tonen aan onze consumenten én werken we met een performance based model. Iets wat uiteraard hand-in-hand gaat met het model van veel e-commerce spelers.
3. Customer Intimacy
Hoe kan BD Media nog meer betekenen voor haar huidige en toekomstige partners? Hoe kunnen we nóg dichter staan bij onze consumenten én klanten?
Aanbeveling van HOGENT studenten
Het positioneren van BD Media als meer dan enkel een folderbezorger. Nog meer richten op hun expertenrol / consultancy bij het samenstellen van (digitale) folders of online communicatiecampagnes via myShopi.
Implementatie door BD Media
BD Media werkt als partner voor de klant. Zowel voor onze huis-aan-huis campagnes als onze digitale activatie denken we mee met onze klanten. We zullen nog meer inspireren door testimonials en onderzoeken. Zo werken we sinds april dit jaar zeer nauw samen met Accurat om de impact van de bedeling van een folder binnen de mediamix te meten. Zo kunnen onze klanten de drive to store dankzij de folder beter meten.
Aanbeveling van HOGENT studenten
Gamification toepassen om consumenten meer en op een positieve manier aan je merk te binden.
Implementatie door BD Media
We organiseren nu maandelijks wedstrijden op myShopi, waarbij consumenten mooie prijzen kunnen winnen. Zo komen consumenten geregeld terug en hebben ze positief gevoel bij ons merk. We organiseren geregeld surveys om het engagement van onze consumenten te vergroten. Zo kunnen onze myShopi users waardevolle feedback geven. Deze wordt dan uitvoerig besproken tijdens de myShopi strategische sessies. Na deze strategische sessie trekken we naar de tekentafel om te kijken hoe we dit implementeren. Op die manier vergroten we niet alleen de betrokkenheid van de users die hebben deelgenomen, maar verbeteren we ook de user experience van al onze gebruikers.
4. Brand Awareness
Hoe kan BD Media ervoor zorgen dat myShopi meer top of mind zit bij de gemiddelde consument als het gaat over digitale folders en besparen op je wekelijkse boodschappen?
Aanbeveling van HOGENT studenten
De naamsbekendheid van myShopi vergroten door zowel online als offline campagnes, zowel above the line als below the line.
Implementatie door BD Media
Om ons consumentenmerk myShopi in de kijker te zetten kijken we zeker naar zowel digitale als klassieke media. We zullen hier uiteraard ons eigen krachtige huis-aan-huis medium voor inzetten. Daarnaast blijven we dicht bij onze consumenten door het inzetten van één-op-één communicatie.
Bedankt HOGENT en de betrokken studenten voor jullie inzet en waardevolle bijdrage!