[CAF23] De toekomst van retailmarketing - interview met AddRetail

Image
AddRetail

Jullie zijn al een aantal jaar trouwe partner van het event Consumer Activation Forum, waarom is dit een belangrijk partnership?

“Vanwege onze specialisatie in retailcommunicatie worden we regelmatig geraadpleegd door retailers die op zoek zijn naar oplossingen, ideeën en actieplannen. Hun meest voorkomende doel is het verhogen van traffic, zowel naar hun fysieke winkels als naar hun websites.

Hoewel dit uiteraard inhoudt dat er effectief wordt gewerkt aan merkbekendheid en merkvoorkeur, speelt de activatiedimensie een essentiële rol. Promoties, wedstrijden, de ontwikkeling van lokale initiatieven... er zijn tal van middelen beschikbaar. Het is aan ons om hen te inspireren!

Het Consumer Activation Forum biedt de gelegenheid om een grondig overzicht te geven en te presenteren wat we hebben geïdentificeerd als 'best practices'."

Jullie speaking slot zal gaan over ‘de folder 2.0’, kunnen jullie hier al iets meer over vertellen?

“Decennialang waren papieren folders vaak de hoeksteen van een succesvolle promotionele campagne. Ze vulden onze brievenbussen met aanbiedingen en inspiratie. Maar in het digitale tijdperk is de reclamefolder zich gaan aanpassen. De folder heeft zich ontwikkeld tot een krachtige 'Folder 2.0', waarin technologie, personalisatie en data-analyse een cruciale rol spelen. Tijdens de presentatie zullen we (Isabel Donvil, nieuwe CEO van AddRetail en Sofie Van Den Eede) verder ingaan op hoe de fysieke en digitale wereld samenkomen en welke spannende kansen dit biedt voor de toekomst van retailmarketing.”

Het thema van consumer activation forum dit jaar is ‘what the f*ture’, wat zijn volgens jullie de grootste uitdagingen waar de retailwereld voorstaat.

“In de snel veranderende wereld van retail staan we voor een reeks complexe en inspirerende uitdagingen. Geopolitieke onzekerheden, stijgende grondstofprijzen, groeiende aandacht voor duurzaamheid en de onstuitbare opmars van e-commerce hebben de retail getransformeerd tot een uitdagend speelveld. Bovendien hebben consumenten tegenwoordig een schat aan opties, van wereldwijde merken tot lokale, ambachtelijke producten.

Deze uitdagingen vormen een dubbelzijdige kans voor de retailsector. Hoewel ze traditionele bedrijfsmodellen uitdagen, bieden ze eveneens kansen voor innovatie en groei. Retailers die kunnen anticiperen op veranderende consumentenvoorkeuren, de nadruk leggen op duurzaamheid en prijsbewustzijn omarmen, zullen zich onderscheiden in de markt.”

Welke concrete adviezen kunnen jullie geven?

“De evolutie van technologie en digitale transformatie spelen een sleutelrol. Cruciaal voor succes zijn  innovatie en technologie alsook het creëren van naadloze omnichannel-ervaringen. Dit kan gerealiseerd worden door middel van geavanceerde dataverwerking voor gepersonaliseerde aanbiedingen.”