Intratuin en BD Media schenken bijna 2.000 bomen weg met succesvolle actie ‘Een boom cadeau’

Image
Een boom cadeau

Bornem, 15 december 2025 - Intratuin en BD Media hebben samen een bijzondere actie opgezet: een boom cadeau. Via een eenvoudige maar opvallende boodschap op de band rond het folderpakket verdeeld door BD Media werden consumenten uitgenodigd om kosteloos een boom aan te vragen via eenboomcadeau.be. Nadien konden ze deze ophalen in één van de drie Intratuin-filialen in België.

De actie kende een opvallend hoge betrokkenheid: in totaal werden 1.906 bomen aangevraagd. Vooral de gemeentes Zwevegem, Harelbeke, Sint-Kruis en Moerkerke reageerden enthousiast; samen waren ze goed voor meer dan 300 aanvragen. Een resultaat dat volgens de partners aantoont dat een combinatie van huis-aan-huis media en een duurzame, tastbare incentive bijzonder doeltreffend is.

Leen Dehantschutter, managing director bij BD Media licht toe: ‘Met deze actie benadrukken we onze duurzame toekomstvisie: inzetten op waardevolle communicatie via de brievenbus bij consumenten die ongeadresseerd drukwerk willen ontvangen. We hebben stevig geïnvesteerd in een papieren banderol rond ons folderpakket. We zijn dan ook blij dat dit zo goed onthaald wordt'. 

"Dat we ons folderpakket nu konden inzetten om duizenden gezinnen een boom te schenken, toont de kracht van offline media vandaag" (Leen Dehantschutter)

En de kracht van die folder blijkt ook uit een recent onderzoek, uitgevoerd door NIQ. Maar liefst 75% van de Belgen geeft hierin aan papieren folders te doorbladeren, bijna 70% doet dit zelfs elke week. In datzelfde onderzoek spreekt men ook de voorkeur voor een gebundeld pakket dat wekelijks in de brievenbus belandt uit. Dat deze bundel dan ook nog een sterke actie op de band heeft staan, spreekt duidelijk extra aan.

Dit erkent ook Intratuin. Zij kijken tevreden terug op de campagne, die zowel extra winkelbeleving als een sterke consumentenrespons opleverde. ‘Een boom cadeau geven creëert niet alleen blijdschap bij de ontvanger,’ aldus Peter Van Hulle, zaakvoerder van Intratuin, ‘het maakt onze missie – mensen laten profiteren van het goede van de natuur - ook écht tastbaar’. BD Media en Intratuin hebben samen de ambitie om Vlaanderen verder te vergroenen en een bijdrage te leveren aan de CO2-reductie. ‘Door het planten van meer dan 1900 bomen helpen we het klimaat en de natuur. We willen dan oprecht ook iedereen bedanken die één van onze bomen geplant heeft, zij dragen bij aan een duurzame toekomst.’, besluit Van Hulle.