Interview met Myriam Blanpain, CEO AddRetail

Image
Addretail groep

Addretail is al jaren een trouwe partner van het Consumer Activation Forum en de verkiezing van Beste Folder Van Het Jaar. We namen daarom de tijd voor een interessante babbel met CEO Myriam Blanpain over hun werking als creatief communicatiebureau en het belang van de folder in de marketing mix van retailers. 

  1. AddRetail is een communicatiebureau dat zich specialiseert in retailmarketing. Vanwaar jullie keuze om te focussen op retail?

Sinds onze start zes jaar geleden zijn wij georganiseerd om te voldoen aan de specifieke behoeften van de retailhandel, omdat wij deze sector zeer goed kennen. En we weten dat retailers niet alleen een sterk merk ontwikkelen, maar er nu ook belang bij hebben een sterke klantenrelatie op te bouwen die de "strategische momenten" van de markt op de voet volgt om optimale traffic naar fysieke verkooppunten en webshops te garanderen.

Met zoveel op het spel, kun je zien waarom het belangrijk is om je op deze missie te richten.

  1. Wat maakt jullie aanpak zo bijzonder?

Dit is een gebied dat zeer snel evolueert. Daarom hebben wij een werkwijze ontwikkeld die gebaseerd is op voortdurende aanpassing. Dit dwingt ons tot een zeer "pragmatische" creativiteit, omdat in de detailhandel elke euro telt en het respecteren van de tijdsdruk cruciaal is. Daarom is het ook van essentieel belang dat wij kunnen vertrouwen op onze operationele kracht, een ervaren en goed gestructureerd team, dat in staat is het verwachte communicatiemateriaal snel af te leveren. Ten slotte helpt onze beheersing van technologische hulpmiddelen ons aanzienlijk. Zij stellen ons in staat innovatief te blijven en steeds efficiënter te worden, zowel wat de processen als wat de verbetering van de ROI betreft.

  1. Het thema van Consumer Activation Forum dit jaar is “power to the consumer: perpetual changes or chances in consumer activation”. Hoe zorgen jullie ervoor om niet alleen de uitdagingen, maar ook de opportuniteiten te zien in uitdagende tijden?

Als reactie op deze veranderingen in het consumentengedrag zijn onze klanten steeds vaker online aanwezig. Maar in dit landschap van berichtenovervloed zijn promoties niet langer voldoende om op te vallen. Retailers moeten de inhoud die ze willen promoten subtiel onder de aandacht kunnen brengen om een echte klantrelatie te ontwikkelen! Dus beseften we dat dit voor ons ook een kans was om onszelf opnieuw uit te vinden. En zo hebben we geleidelijk aan teams opgericht die zich bezighouden met digitale communicatie, productie van inhoud en nieuwe technologische hulpmiddelen. En dit is om alle kanalen te bestrijken waar de consument op zoek is naar de informatie die hem in staat stelt een merk te kiezen in plaats van een ander. CRM, Marketing Automation en Sociale Netwerken staan daarom ook centraal in onze strategieën.

  1. In tijden waarin koopkracht extra onder druk komt te staan, is het super belangrijk de aandacht van de consument op de juiste manier te trekken. Hoe pakken retailers dit volgens jullie het beste aan?

In een context van "soberheid" zal het behouden - of zelfs vergroten - van het aandeel van de portemonnee steeds meer een versterking van de relatie tussen het merk en zijn klant inhouden. Streven naar klantenbinding betekent niet alleen inzicht in hun voorkeuren, maar ook hen toegevoegde waarde bieden, diensten, advies, enz. om hen communicatie te sturen die echt op hen is afgestemd, en steeds meer gesegmenteerd. En we moeten dus ook rekening houden met de digitale kloof die bepaalde bevolkingsgroepen ervaren. Bijgevolg zal het voor sommigen promotie zijn, voor anderen gepersonaliseerd advies, voor sommigen papier, voor anderen nog digitale kanalen, of zelfs voice marketing. Hoe dan ook, het belangrijkste is om de gegevens vast te leggen, ze te benutten voor effectieve "multi-touchpoint" communicatie en een gecontroleerde ROI... terwijl ze ervoor zorgen dat ze zo dicht mogelijk bij de zorgen van de consument blijven.

  1. Naar goede gewoonte wordt Consumer Activation Forum ook dit jaar afgesloten met de verkiezing van de “beste folders van het jaar”. AddRetail zit eveneens in de jury. Wat maakt voor jullie van een folder de “beste folder”?

Het doel van een folder is natuurlijk de aandacht van klanten te trekken om verkeer naar de fysieke winkels en de webshop te genereren. Een goede folder is daarom een medium dat een evenwichtige mix van promotionele aanbiedingen realiseert die een "sense of urgency" creëren bij de consument, om hem tot conversie te brengen. Het moet hen daarom een goed overzicht bieden van het aanbod, terwijl het tegelijkertijd aangenaam is om door te bladeren en hen subtiel - met inspirerende visuals - door het hele document leidt. Ondersteund door originele creatieve concepten wordt de thematisch relevante inhoud dan ook weerspiegelt met prachtige sfeerfoto's. Promotiemechanismen moeten eenvoudig en onmiddellijk begrijpelijk zijn en vergezeld gaan van transparante informatie over prijzen, voordelen en kortingen. Tot slot kan een goede folder natuurlijk ook worden aangepast aan digitale formaten, video's of andere animaties integreren en efficiënt - op een "responsieve" manier - worden ingezet in de verschillende formaten om tegemoet te komen aan de gewoonten van de onlineconsument, met inachtneming van de internetwetgeving.