8 op 10 Belgen bladert wekelijks door reclamefolders

Image
folder

Reclamefolders zijn onmisbaar voor de Belg

Bornem - 18 november 2022 - In tijden waarin koopkracht onder druk staat, keren consumenten terug naar hun vertrouwde media. Als trouwe houvast bij het voorbereiden van boodschappen of tijdens het winkelen zijn folders het medium bij uitstek om op de hoogte te blijven van promoties, om winkels te kunnen vergelijken of om inspiratie op te doen. Uit de Door to Door Impact Survey van Profacts, in opdracht van BD Media, blijkt dat 90% van de Belgen trouw de papieren folder blijft doorbladeren. Ook de digitale folder wint aan populariteit: 61% van de Belgen bekijken folders zowel op papier als via een digitale weg, 5 jaar geleden was dit amper de helft. BD Media bereikt wekelijks 4,5 miljoen huishoudens via de brievenbus met het folderpakket.

Wekelijkse afspraak

Uit het onderzoek blijkt dat Belgische consumenten wekelijks tijd maken voor een afspraak met de folder. 8 op 10 geeft aan quasi wekelijks reclamefolders te doorbladeren. En men neemt hiervoor uitgebreid de tijd: gemiddeld duiken Belgen 21 minuten per week met hun neus in de folders. Vorig jaar was dit gemiddeld nog 18 minuten, de folder wordt dus intensiever gelezen. Volgens Leen Dehantschutter, Managing Director bij BD Media, is hier een eenvoudige verklaring voor: ‘Consumenten willen prijzen vergelijken en zo hun boodschappenlijstje, en bij uitbreiding hun winkelplanning, opmaken. Folders zijn hiervoor het medium bij uitstek omdat je de aanbiedingen makkelijk -letterlijk- naast elkaar kan leggen’. In het onderzoek geven 7 op 10 folderlezers aan het medium te gebruiken om prijzen te vergelijken. ‘Folders ondersteunen dan ook de koopkracht. Uit onderzoek blijkt dat consumenten gemiddeld 20% kunnen besparen wanneer ze de promoties uit de reclamefolders volgen’.

Supermarktfolders als ultieme favoriet

De meest populaire folder volgens de survey is met voorsprong de supermarktfolder. 3 op 4 folderlezers bekijkt de interessante promoties quasi elke keer er een supermarktfolder in de brievenbus valt. Supermarktfolders staan ook met stip op één als meest geapprecieerde folder, zowel bij mannen als bij vrouwen. Bij vrouwen volgen daarna modefolders, bij mannen doe-het-zelf-folders.

Folders als bron van inspiratie

Folders hebben ook een sterke inspirerende functie. ‘Consumenten vergelijken niet alleen graag, ze weten ook graag wat er op de markt te verkrijgen is. De cijfers uit het onderzoek bewijzen dit: 56% apprecieert folders voornamelijk om inspiratie op te doen, terwijl 57% aangeeft zich via folders te informeren over het aanbod op de markt. Consumenten hebben veel vertrouwen in klassieke media. ‘De promoties in een folder staan letterlijk “op papier”. Voor consumenten geeft dit heel wat zekerheid. Vaak gaan ze met de folder langs in de winkel’. Ook het niet opdringerig karakter speelt volgens Leen Dehantschutter een grote rol in het succes: ‘Je kiest zelf wanneer je folders doorbladert. Wanneer je ze uit je brievenbus haalt, kan je ze perfect even aan de kant leggen en bekijken wanneer het jou past’.

De Belg is promogevoelig

In de Door to Door Impact Survey werd er ook gevraagd naar de manier waarop Belgische consumenten hun aankopen doen. Dit leverde enkele verrassende conclusies op. Zo doen Belgen nog steeds vaker eerst research online om daarna in de fysieke winkel te kopen (72%) dan omgekeerd (40%). Ook opvallend is dat dubbel zoveel kopers aangeven dat ze beïnvloed worden door vrienden of familie (35%) dan door sociale media (18%). Daarnaast is de prijs ook super belangrijk bij het nemen van aankoopbeslissingen. Drie consumenten op vier geeft aan op zoek te gaan naar de goedkoopste aanbieding en evenveel onder hen kopen quasi uitsluitend producten in promotie. Leen Dehantschutter: ‘Zeker in tijden als deze is vergelijken belangrijk. Folders zijn volgens de Belg dan ook hét favoriete medium om dit mee te doen’